به گزارش راهبرد معاصر ، محمدباقر نوبخت با بیان اینکه سیاست های اقتصاد مقاومتی به دنبال یک رشد پویای هشت درصدی در اقتصاد ایران است، اظهار کرد: ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به منظور نهادسازی و هدایت و مدیریت در تهران تشکیل شده و یکی از وزرا یا معاونین رئیس جمهور جانشین این ستاد در استان ها هستند تا مسائل و مشکلات اقتصادی و تولیدی آن استان را تحت کنترل بگیرند. در گیلان وزیر نفت عهده دار این مسئولیت بود که در حال حاضر به بنده سپرده شده است.
وی توسعه جوامع بدون زیرساخت را غیر ممکن دانست و اضافه کرد: یکی از مهمترین زیرساختها حمل و نقل است و در کنار آن باید به واحدهای تولیدی توجه کنیم. در واقع واحدهای تولیدی باید بتوانند فعالانه در عرصه تولید و اشتغال حضور داشته باشند.
جانشین ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در گیلان، راه آهن و آزادراهها را دو موضوع مهم توسعه حمل و نقل در استان دانست و یادآور شد: خوشبختانه راه آهن گیلان به بهره برداری رسیده و باید برای تکمیل مسیر ترانزیت به انزلی و آستارا متصل شود. قطعه ۱۱ کیلومتر باقی مانده منجیل – رودبار(شامل سه کیلومتر تونل دو بانده) تا سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
نوبخت با بیان اینکه تا پایان دولت دوازدهم زیرساخت های اصلی را تحویل مردم گیلان می دهیم، گفت: زمانی اشتغال ایجاد می شود که در عرصه خدمات و صنعت و کشاورزی بتوانیم سرمایه گذاری جذب کنیم. بهره برداری از راه آهن رشت ظرف چند ماه آینده اشتغالزایی به همراه خواهد آورد. این خط روزانه رفت و برگشت به تهران دارد؛ لذا اگر فضای اطراف ایستگاه راه آهن رشت را به منظور فضاسازی و گردشگری در اختیار یک طراح قرار دهیم، می تواند شغل ایجاد کند.
وی از راه اندازی یک خط ویژه در راه آهن گیلان علاوه بر رشت – تهران و رشت - مشهد خبر داد و یادآور شد: این خط روزانه از تهران به سمت رشت از منجیل و موزه روستایی می گذرد و به جهت جذابیت مسیر، گردشگران از آن استفاده می کنند.
این مقام مسئول که در برنامه «در مسیر توسعه» شبکه باران، سخن میگفت، با اشاره به مسئولیت جدید خود در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گیلان، عنوان کرد: طی دو سال پایانی دولت باید اهتمام بیشتری داشته باشیم و جوانان را ویژه ببینیم؛ لذا از واحدهای تولیدی می خواهیم جوانان را مشغول کنند. البته باید واحدهای تولیدی جدیدی ایجاد کنیم. ساخت و ساز در بافتهای فرسوده شروع شده که واحد تولیدی محسوب می شود.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در قالب پروژه تعریف شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به تبصره ۱۸، ایجاد ۲۶ هزار نفر شغل در گیلان در دستور کار است و این اشتغالزایی در بخش های صنعتی و کشاورزی است.
وی واردات برنج را به جهت تنظیم بازار دانست و متذکر شد: بی تردید در فصل فروش برنج داخلی توزیع برنج وارداتی در بازار صورت نخواهد گرفت و تا کشاورزی برنج خود را کامل به فروش نرساند، هیچ برنج وارداتی توزیع نخواهد شد لذا کشاورزان نگران واردات برنج نباشد و به عنوان یکی از وظایف ستاد اقتصاد مقاومتی از کشاورزان دفاع می کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اتصال راه آهن رشت به شهرک صنعتی، ادامه داد: در صورت تکمیل کریدور شمال – جنوب کشورهای شمالی می توانند به راحتی از خلیج فارس عبور کنند؛ لذا قطعه رشت - انزلی و رشت - آستارا باید تکمیل شود. برای اتصال راه آهن چابهار به زاهدان نیازمند ۷۳۰ کیلومتر ریل گذاری هستیم، اما راه آهن رشت – انزلی تنها ۳۰ کیلومتر ریل گذاری نیاز دارد و در کمتر از یکسال می توانیم به بهره برداری برسانیم و موجب تسهیل واردات و صادرات ایران و تکمیل محور ترازیت کشورهای شمالی به دریای عمان شویم.
نوبخت مواهب طبیعی گیلان را برای جذب گردشگران کافی دانست و افزود: گردشگران انتظار دارند با همان سرعتی که از تهران به منجیل می آیند، این مسیر را ادامه دهند، اما شاهد ترافیک سنگین ایام تعطیلات در رودبار – منجیل هستیم. البته با احداث دو تونل رفت و برگشت در منجیل بخشی از مشکلات ترافیکی حل شده است. به دنبال راه اندازی خط تهران – رشت انتظار داریم گردشگران با قطار به گیلان بیایند.
وی از کاهش ۱.۵ ساعته قطار تهران - رشت ظرف امسال خبر داد و گفت: بار ترافیکی راه آهن در قزوین است؛ لذا با دو خطه کردن قزوین – کرج و چهار خطه کردن کرج – تهران از حجم ترافیک کم می شود. تاکنون ۱۱۲ میلیارد تومان برای این پروژه تخصیص داده شده است. همچنین به زودی تغییر خط قطار از دستی به دیجیتال تبدیل می شود.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت گردشگری نیازمند زیرساختهایی از جمله هتل و مهمانپذیر است، خاطرنشان کرد: در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای گردشگری چند پروژه داریم.
وی محور قدیمی قزوین – کلاچای را یک مسیر تفریحی و گردشگری دانست و اضافه کرد: به دلیل مشکلات زیست محیطی در حال حاضر پروژه اجرایی نشده است؛ لذا به دنبال رفع مشکلات و فعال کردن این مسیر با هدف پدافند غیر عامل در شرایط ترافیکی و بحرانی آزادراه قزوین – رشت هستیم.
نوبخت با بیان اینکه آزادراه تهران – شمال مسیر ۹۰ کیلومتری کرج – چالوس را به ۳۰ کیلومتر کاهش می دهد، عنوان کرد: محور تهران – چالوس از فیروزکوه، هزار و کندوان می گذرد و به جای دور زدن این مسیر یک تونل تهران را به چالوس وصل می کند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به حساسیت های زیست محیطی گیلان در اجرای پروژه های زیرساختی، تصریح کرد: هر کجا که به واسطه یک پروژه اجرایی محیط زیست منطقه آسیب ببیند، سازمان حفاطت محیط زیست ورود می کند و در صورت بروز اختلاف با دستگاه های اجرایی به عنوان حکم این مسئله را حل خواهیم کرد. خط آهن رشت – بندرانزلی به واسطه عبور از بخشی از تالار آثار سوء زیست محیطی دارد بنابراین اول می خواهیم رشت – کاسپین را که مشکل زیست محیطی ندارد تکمیل و در صورت لزوم مسیر جدیدی برای بندرانزلی پیدا کنیم.
این مقام مسئول تاکید کرد: تخریب محیط زیست گیلان و بی توجهی به تالاب انزلی آلودگی هوا و گرد و غبار را به همراه خواهد داشت؛ لذا حاضریم به خاطر حفظ محیط زیست از توسعه زیرساخت ها بگذریم.
وی با بیان اینکه توسعه باید منجر به تولید ثروت شود، گفت: در کنار توسعه به محرومان نیز توجه خواهیم داشت ؛ بنابراین از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون حدود پنج برابر مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی افزایش یافته و همزمان با کارمندان مجددا ۲۰ درصد به مستمری ها اضافه کردیم. 2000 واحد مسکونی محرومین نیز ایجاد کردیم. البته دولت وظیفه دارد برای خانواده های دارای معلول هزار واحد مسکونی بسازد.
نوبخت تیم های داماش و سپیدرود را مایه افتخار مردم گیلان دانست و خاطرنشان کرد: به عنوان یک گیلانی برنامه های حمایتی از این دو تیم داریم.
منبع : ایسنا